Wycieczka do Krakowa w ramach projektu „Poznaj Polskę”.

poznaj polske logoNa mocy podpisanego porozumienia Powiat Rycki otrzymał dotację w ramach programu "Poznaj Polskę" w kwocie 87.515,20 zł na dofinansowanie wycieczek szkolnych, przy zobowiązaniu do wniesienia wkładu własnego w wysokości 41.827,80 zł, co stanowi co najmniej 20% całkowitego kosztu zadania, którego głównym celem  jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.

Nasze technikum otrzymało dotację w wysokości 15 000,00 zł.

W dniach 23-25.05.2022 roku uczniowie z naszej szkoły pod opieka Pani dyrektor Jolanty Kiebzak i sorek Teresy Kowalskiej, Małgorzaty Radomskiej i Karoliny Rymkiewicz- Rogackiej pojechali na 3 dniową wycieczkę do Krakowa.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy Miejsce Pamięci  i Muzeum Auschwitz- Birkenau. Jest to były Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny. Przewodnicy w interesujący sposób przedstawili nam historię powstania Obozu, warunki życia ludzi i ich traktowania przez Niemców. Oglądaliśmy wystawy stałe, które przedstawiały zdjęcia osób tutaj przebywających i pozbawionych życia
w brutalny sposób, poprzez śmierć w komorach gazowych czy krematorium. Zainteresowała nas historia ojca Maksymiliana Kolbe, który oddał życie ratując innego więźnia. Poznaliśmy również historie innych ocalonych z Obozu, którzy przeżyli Auschwitz- Birkenau czy udało im się z niego uciec. Wizyta ta uświadomiła nam, jak kruche jest ludzkie życie i ile niebezpieczeństw czeka na nas
ze strony drugiego człowieka.

Drugiego dnia po śniadaniu ruszyliśmy zwiedzać Wawel. Mogliśmy podziwiać wnętrze Katedry, z jej pięknymi Kaplicami i grobowcami, gdyż jest ona miejscem pochówku polskich monarchów. Następnie udaliśmy się na Wieżę Zygmuntowską, aby obejrzeć wiszący w niej ufundowany przez króla Zygmunta Starego dzwon na cześć narodzonego syna. Na koniec zwiedzania Katedry Wawelskiej zeszliśmy do podziemi. Znajdują się tu groby bohaterów narodowych
i wieszczów polskich: Tadeusza Kościuszki, marszałka Józefa Piłsudzkiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, generała Władysława Sikorskiego czy tragicznie zmarłej w katastrofie smoleńskiej pary prezydenckiej Marii i Jarosława Kaczyńskich.

Kolejnym punktem w tym dniu naszej wycieczki był Kościół Mariacki. Byliśmy świadkami otwarcia ołtarza wykonanego przez Witta Stwosza oraz mogliśmy wysłuchać hejnału z Wierzy Mariackiej. Następnie zwiedziliśmy Rynek i po czasie wolnym, podczas którego kupiliśmy pamiątki związane
z tym pięknym miastem ruszyliśmy do Rydlówki. Jest to zabytkowy dworek w stylu klasycystycznym znajdujący się w Bronowicach Małych – kiedyś podkrakowskiej wsi, dzisiaj dzielnicy Krakowa –
przy ul. Tetmajera 28. Znany jest on przede wszystkim jako miejsce słynnego wesela Lucjana Rydla, krakowskiego poety, i Jadwigi Mikołajczykówny, dziewczyny z Bronowic – Państwa Młodych
z kanonicznego dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”. Dzięki opowieści przewodnika mogliśmy poznać historię tego miejsca, jej mieszkańców- bohaterów dramatu Wyspiańskiego
oraz jak wyglądało wesele w rzeczywistości opisane przez pisarza. Po dniu wrażeń zmęczeni wróciliśmy do naszego hotelu w Wieliczce. Część z nas udała się na rynek, aby porobić sobie zdjęcia w tym urokliwym miasteczku.

Trzeci a zarazem ostatni dzień wycieczki po pięknym Krakowie spędziliśmy na spacerze trasą kardynała Wyszyńskiego w parku Jordanowskim. Ostatnim punktem wycieczki był Kopiec Kościuszki.  Zanim wspięliśmy się na jego szczyt zwiedziliśmy Muzeum Kościuszkowskie,
które przybliżyło nam historię życia naszego bohatera narodowego. Następnie udaliśmy się zdobywać szczyt kopca. Szczęśliwi, zmęczeni i pod urokiem Krakowa, który żegnał nas deszczem wróciliśmy
do domu.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.