Szkolenie zewnętrzne: "Psychologiczna pierwsza pomoc na rzecz ucznia w kryzysie"
Szkolenie zewnętrzne: "Psychologiczna pierwsza pomoc na rzecz ucznia w kryzysie"
Treści programowe:
- Czym jest i jaka jest dynamika przebiegu kryzysu psychologicznego?
- „Mały” przegląd ośmiu „wielkich” kryzysów rozwojowych na wszystkich etapach życia człowieka ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu na etapie adolescencji–koncepcja Erika Eriksona.
- Użyteczne techniki pomocy stosowane w interwencji kryzysowej, czyli: co robić, a czego nie robić? Co mówić, a czego nie mówić?
Problematykę udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży regulują przepisy prawa. Celem rozwiązań prawnych, stanowiących podstawę jej świadczenia przez instytucje oświatowe, jest to, aby wsparcie oferowane młodym ludziom było efektywne i docierało do wszystkich zainteresowanych osób.
Podstawową wiedzę stanowią przepisy dotyczące praw dziecka, rodziców i opiekunów prawnych, w tym możliwości decydowania o udzielaniu dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W udzielaniu pomocy należy uwzględniać również zagadnienia sytuacji dziecka pozostającego w opiece zastępczej, ochrony prawnej dziecka i rodziny, zasady interwencji w rodzinie, prawo do prowadzenia badań diagnostycznych i działań wspierających, także kwestie związane z ochroną danych osobowych oraz sposobów przekazywania informacji o badaniu. Należy rozpoznać źródła prawa regulujące sytuację dziecka i rodziny, istotne z punktu widzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kierować się procedurami postępowania szkoły i poradni w różnych uwarunkowaniach, w tym trudnych (wraz z uściśleniem przepisów prawa w zakresie możliwych rozwiązań), uwzględnić zagadnienia dotyczące mediacji i interwencji w skomplikowanych sytuacjach oraz podstawy prawne funkcjonowania instytucji udzielających wsparcia rodzinie.
Charakter praktyczny działań pomocowych stanowić powinien umiejętność działania w różnych okolicznościach i opierać się na rozwiązaniach z dziedziny planowania, organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez szkołę i poradnię.
Przepisy prawa w pomocy psychologiczno-pedagogicznej opracowanie ORE