Lekcja o Funduszach Europejskich

Klasa 2 TI została zgłoszona przez nauczyciela geografii panią Małgorzatę Więsek do udziału akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich” – projekcie organizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. W ramach realizacji projektu w dniu 21.10.2022 r na dwóch jednostkach lekcyjnych nauczycielka geografii przeprowadziła niekonwencjonalną lekcję o temacie: „Lekcja o Funduszach Europejskich”.

Przeprowadzona lekcja miała na celu:

- Popularyzację wiedzy na temat Funduszy Europejskich i rozwoju lokalnego,

- Promocję projektów realizowanych dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich.

- Zainspirowanie uczniów do analizy zmian i korzyści wynikających dla lokalnej  społeczności z  realizacji w Polsce Wschodniej inwestycji współfinansowanych z Funduszy Europejskich.

Organizator zapewnił szkole pakiet materiałów dydaktycznych takich jak: broszury, upominki dla uczniów i gry planszowe dzięki czemu zajęcia przyjęły niezwykle ciekawą dla uczniów formę.

Na pierwszej jednostce lekcyjnej uczniowie obejrzeli film  "Unia Europejska bliżej Ciebie. O rozwoju lokalnym" oraz zapoznali się z broszurą  informacyjną  nt. rozwoju lokalnego  i wpływu Funduszy UE na rozwój lokalny, a następnie rozwiązali zadania utrwalające zdobyta wiedzę. Kolejna broszura „W Polsce Wschodniej – nowe możliwości!” pokazała jakie korzyści przyniosą Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz gdzie szukać informacji o dotacjach i projektach.

Na drugiej (warsztatowej) jednostce lekcyjnej uczniowie obejrzeli film instruktażowy tłumaczący zasady gry „PROJEKT: MIASTO!”, a następnie w grupach rozegrali grę, która została zaprojektowana tak, aby zarówno jej elementy, jak i sam proces czy mechanika zawierały treści edukacyjne.

Aby jak najefektywniej wykorzystać tę część lekcji, tydzień wcześniej spośród chętnych uczniów pani Więsek wybrała ambasadorów gry, którzy codziennie wykonywali rozgrywki, mające na celu utrwalenie zasad gry, dzięki czemu na lekcji właściwej ambasadorzy stali się liderami w swoich grupach i koordynowali grą całego zespołu.

W ostatniej części lekcji zaangażowanie uczniów zostało nagrodzone przesłanym przez Organizatora upominkiem, a następnie poprzez wypełnienie ankiety ewaluacyjnej uczniowie wyrazili swoje odczucia i ocenę poszczególnych elementów lekcji.

Autor: Małgorzata Więsek