Profilatyka na miarę

Nasz szkoła bierze udział w projekcie "Profilatyka na miarę".  To działanie wspierające szkoły i placówki w obszarze wychowania i psychoprofilaktyki. 

 Projekt dotyczy przeprowadzenia pilotażu platformy diagnostycznej, która pozwoli na badanie zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w szkołach i placówkach. Platforma zawiera narzędzia adresowane do uczniów klas 1-3, uczniów klas 4-6, uczniów klas 7-8, uczniów szkół ponadpodstawowych, nauczycieli oraz rodziców. Odpowiednie wykorzystanie wszystkich tych narzędzi pozwala na diagnozę 360 stopni, czyli precyzyjny opis czynników chroniących, czynników ryzyka, zachowań problemowych oraz ewaluację podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych. Metodologia badań zakłada dwukrotny, anonimowy na poziomie osoby odpowiadającej, pomiar:

I. pilotażowy, którego celem będzie diagnoza środowisk szkolnych i ewaluacja obecnej wersji platformy;

II. ewaluacyjny, którego celem będzie sprawdzenie jakości działań wychowawczo-profilaktycznych zrealizowanych w szkołach oraz ewaluacja zmian w funkcjonalności platformy diagnostycznej.

Badania będą prowadzone na reprezentatywnej próbie uczniów, nauczycieli i rodziców z min. 80 środowisk szkolnych (w tym placówek oświatowych) z uwzględnieniem trzech grup odbiorców wymienionych niżej oraz aktualnych problemów uczniów i młodzieży, dzięki poszerzeniu dostępnych narzędzi o dodatkowe (np. uwzględniające aktualne kryzysy środowiskowe – pandemia, napływ nowych uczniów z Ukrainy). Nadzór nad poprawnością merytoryczną badań, raportów, wniosków i rezultatów zapewni koordynator merytoryczny – psycholog, ekspert z zakresu wychowania i psychoprofilaktyki z doświadczeniem w prowadzeniu badań i diagnoz. Platforma diagnostyczna ma za zadanie wesprzeć pracę i podnieść jakość działań wychowawczych i profilaktycznych trzech grup odbiorców, a mianowicie szkół i placówek, jednostek samorządów terytorialnych, które prowadzą te szkoły oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki.

KORZYŚCI DLA SZKOŁY Szkoły uczestniczące w projekcie „Profilaktyka na miarę”:

• Otrzymają dostęp do bezpłatnej platformy diagnostycznej przygotowanej przez MEiN. Narzędzia na platformie służą badaniu czynników ryzyka i chroniących przed zachowaniami problemowymi oraz zaangażowania uczniów w te zachowania. Platforma wpisuje się w szkolne działania diagnozy i ewaluacji do programu wychowawczo-profilaktycznego.

• Otrzymają bezpłatne szkolenie z obsługi platformy diagnostycznej z narzędziami rekomendowanymi przez MEiN.

• Zrealizują diagnozę szkolną (październik-listopad 2022) oraz ewaluację działań wychowawczoprofilaktycznych (październik-listopad 2023) przy wsparciu specjalistów z zakresu psychoprofilaktyki i pomocy informatycznej dotyczącej obsługi platformy diagnostycznej.

• Dostaną ciągły dostęp do wyników przeprowadzonych diagnoz w postaci automatycznie generowanego raportu.

• Wpłyną na proces doskonalenia platformy diagnostycznej, aby w kolejnych latach po zakończeniu projektu narzędzie to było dostosowane do potrzeb szkół i standardów diagnostycznych.

• Wezmą udział w specjalistycznych szkoleniach dotyczących diagnozy i psychoprofilaktyki. Szkolenia dla uczestników projektu obejmą zagadnienia: o Przygotowanie i realizacja diagnozy szkolnej do programu wychowawczo-profilaktycznego. o Przekładanie wyników diagnozy na zalecenia do szkolnego programu wychowawczoprofilaktycznego i przygotowywanie oddziaływań profilaktycznych dla środowiska szkolnego. o Rola i standardy prowadzenia corocznej ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego z użyciem platformy.

• Otrzymają możliwość indywidualnych konsultacji z zakresu szkolnej diagnozy, realizacji działań wychowawczo-profilaktycznych w szkołach oraz ewaluacji.

• Skorzystają z oferty szkoleń, publikacji i materiałów edukacyjnych wypracowanych w ramach projektu: o Panel dyskusyjny dotyczący aktualnych problemów środowisk szkolnych. o Materiały edukacyjne do szkoleń: Diagnoza szkolna z wykorzystaniem platformy, Przekładanie wyników diagnozy na treści programów i działań wychowawczo-profilaktycznych, Rola ewaluacji w sprawdzaniu działań wychowawczo-profilaktycznych w szkole i modyfikowaniu programów. o Konferencja podsumowująca projekt dotycząca rezultatów badań na poziomie kraju. o Publikacje na temat aktualnych problemów dzieci i młodzieży.

• Otrzymają dostęp do dedykowanej projektowi platformy edukacyjnej z materiałami edukacyjnymi oraz forum wymiany doświadczeń dotyczących diagnozy i działań wychowawczo-profilaktycznych w szkołach.

• Wykorzystają poznane narzędzia do ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i placówki. Dostęp do danych z diagnozy szkolnej ma tylko administrator szkoły (dyrektor lub osoba przez niego upoważniona). MEiN ma dostęp tylko do danych ogólnopolskich, bez możliwości identyfikowania wyników z poszczególnych szkół.

Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie EDUKACJA 3.0, e-mail: profilaktyka@trzyzero.edu.pl, www: stowarzyszenie.trzyzero.edu.pl.