Opis projektu
„EUROPEJSKIE UMIEJĘTNOŚCI – ZAWODOWY START”
Program Erasmus+
Akcja kluczowa - Mobilność edukacyjna
Typ akcji: Mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego
Cele projektu:
- Konieczność zapewnienia młodzieży kształcenia zawodowego, uwzględniając jak najwyższy poziom wiedzy i umiejętności, wykraczający poza standardowe elementy podstawy programowej.
- Niska motywacja do zdobywania umiejętności i nikła świadomość konieczności dalszego rozwoju zawodowego, tzn. edukacji na wyższych uczelniach czy podjęcia pracy zawodowej zgodnej lub zbliżonej profilem do kierunku kształcenia.
- Konieczność poprawy poziomu znajomości języków obcych, szczególnie w zakresie języka technicznego oraz stworzenie możliwości zastosowania posiadanych przez uczniów produktywnych umiejętności językowych w bezpośredniej komunikacji z osobami nie znającymi języka polskiego i do rozwiązywania problemów technicznych w sytuacji konieczności stosowania dokumentacji w języku angielskim oraz podczas pracy w zespole, gdzie istnieje konieczność wymiany informacji w tym języku.
- Niedostateczna znajomość europejskiego rynku pracy oraz preferowanych umiejętności i kompetencji pozwalających zwiększyć szanse uczniów, zarówno na lokalnym jak i krajowym czy europejskim rynku zawodowym.
- Konieczność szerszego rozwoju osobistego i społecznego poprzez bliższe poznanie kultury i obyczajów krajów Europy i rozwijanie w ten sposób otwartości uczniów, wrażliwości międzykulturowej oraz umiejętności dostosowania się do warunków życia w krajach europejskich.
- Stwarzanie możliwości kształtowania umiejętności współpracy w małych zespołach, zarządzania własnym czasem czy rozwiązywania problemów, w tym problemów związanych z długotrwałym przebywaniem w tej samej grupie ludzi.
- Poznanie stosowanych w Europie technik edukacyjnych w kształceniu zawodowym i sposobów diagnozowania, zarządzania działaniami z komponentem ponadnarodowym, monitoringu i ewaluacji oraz ewentualne wdrożenie ich.
- Poszerzenie wiedzy o możliwości wykorzystania funduszy europejskich w różnych obszarach życia społecznego.
Dla uczniów biorących udział w mobilności są to,
W sferze ogólnej:
- przełamanie bariery językowej;
- możliwość bezpośredniej komunikacji w języku obcym;
- doskonalenie znajomości języka angielskiego zawodowego w rzeczywistym miejscu pracy;
- poznanie kultury i historii innego kraju;
- zwiększenie otwartości i tolerancji na różnorodność kultur i obyczajów;
- integracja europejska;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości;
- umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów;
- zwiększenie motywacji do dalszego kształcenia;
- rozwinięcie umiejętności interpersonalnych;
- przygotowanie do mobilności trans granicznej w przyszłości.
W sferze ogólnozawodowej:
- doskonalenie znajomości języka angielskiego zawodowego w rzeczywistym miejscu pracy;
- zwiększenie motywacji do dalszego kształcenia w zawodzie;
- zdobycie certyfikatów i zaświadczeń przydatnych w kształconym zawodzie;
- zapoznanie z dobrymi praktykami;
- nauka pracy w międzynarodowym zespole/grupie roboczej;
- dostrzeżenie możliwości zaistnienia na europejskim rynku pracy;
- wykorzystanie kształconych umiejętności w realnym środowisku pracy;
-nawiązanie kontaktów zawodowych z potencjalnymi przyszłymi pracodawcami, współpracownikami.
W sferze zawodowej:
Kształcenie umiejętności praktycznych zwiększających szanse uczestników na krajowym i europejskim rynku pracy w zakresie:
- obsługi wybranych turbinowych i tłokowych silników lotniczych,
- obsługi układów hydraulicznych statków powietrznych oraz elementów wchodzących w ich skład,
- obsługi elementów podwozia statków powietrznych o masie do 3500kg,
- obsługi śmigieł statków powietrznych o masie do 3500kg,
- obsługi liniowej statków powietrznych w general aviation,
- posługiwania się dokumentacją obsługową statków powietrznych,
- poznanie nowoczesnych technik obsługowych oraz stosowanego w Hiszpanii systemu obsług.
Dla kadry/szkoły :
Głównym celem skierowanym do kadry oraz samej szkoły jest poprawa jakości kształcenia poprzez:
- nawiązanie kontaktów oraz współpracy z zagranicznymi instytucjami, która mogłaby być kontynuowana po zakończeniu mobilności;
- stwarzanie uczniom możliwości sprawdzenia umiejętności w rzeczywistym środowisku obsługowym, w tym posiadającym europejskie certyfikaty;
- zapoznanie z metodami pracy stosowanymi w krajach europejskich na przykładzie instytucji partnerskiej;
- doskonalenie umiejętności planowania i zarządzania projektami;
- promocja funduszy europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na rozwój zawodowy młodego człowieka;
- podniesienie prestiżu szkoły oraz jej atrakcyjności, co powinno wpłynąć na wzrost liczby kandydatów deklarujących chęć kształcenia w niej;
- promocja szkoły w regionie oraz regionu w kraju i Europie.