Zakończenie projektu

Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 im. gen. Franciszka Kleeberga w Dęblinie od 01.09.2021r. realizował projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w której imieniu umowę finansową ze szkołą podpisała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) - Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Działania odbywały się w sektorze: Kształcenie i szkolenie zawodowe w ramach Akcji: KA121-VET - Akredytowane projekty na rzecz mobilności osób uczących się i kadry w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego. W ramach tej akcji osoby uczące się zawodu oraz absolwenci mogą zdobywać praktyczne doświadczenie zawodowe oraz podwyższać swoje umiejętności językowe, odbywając staże w przedsiębiorstwach lub w placówkach kształcenia/szkolenia zawodowego w innym kraju. Ponadto możliwe jest uczestnictwo w konkursach umiejętności zawodowych organizowanych w krajach biorących udział w programie Erasmus+ oraz w krajach partnerskich.

Do udziału w programie Erasmus+ uprawnieni są także kadra oraz pracownicy placówek kształcenia i szkolenia zawodowego. Nauczyciele, trenerzy, doradcy zawodowi oraz inne osoby zajmujące się kształceniem i szkoleniem zawodowym mają możliwość podwyższenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz językowych, uczestnicząc w mobilnościach typu job shadowing oraz kursach i praktykach zawodowych. W ramach programu do kraju można zaprosić także ekspertów, nauczycieli oraz edukatorów z innych państw.

 

Przyznana kwota dofinansowania wyniosła 55048,00 euro, a bezpośredni udział w projekcie wzięło 32 uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanik lotniczy.

Główne cele realizacji projektu to:

- zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego;

- poznanie europejskiego rynku pracy;

- podwyższenie umiejętnością językowych.

 

Dodatkowe cele:

- poznanie tradycji i kultury innych narodów;

- nabycie umiejętności adaptowania się do nieznanego środowiska pracy oraz efektywnej pracy w zespołach międzynarodowych;

- zdobycie nowych oraz rozwijanie już posiadanych umiejętności zawodowych.

 

Realizacja postawionych celów odbywała się dwuetapowo.

Etap pierwszy to przygotowania odbywające się w szkole, w ramach których uczniowie uczestniczyli w szkoleniu w zakresie języka hiszpańskiego, szkoleniu dotyczącym kultury i tradycji Hiszpanii, ze szczególnym uwzględnieniem wspólnoty autonomicznej Andaluzja oraz dodatkowych zajęciach języka angielskiego lotniczo-technicznego.

Etap drugi to realizacja stażu zawodowego w znajdującym się w Sewilli Instituto Tecnológico Superior ADA ITS (Wyższym Instytucie Technologicznym).

Organizacja zagranicznych staży zawodowych w Sewilli odbyła się we współpracy z hiszpańską firmą Euromind, której pracownicy brali czynny udział w działaniach realizowanych na każdym etapie projektu.

Wyjazdy stażowe, nazywane mobilnościami, zrealizowane zostały dla dwóch 16-to osobowych grup uczestników i trwały po dwa tygodnie każdy. Pierwszy z nich odbył się w marcu a drugi w listopadzie bieżącego roku.

W ramach staży uczniowie, współpracując w niewielkich międzynarodowych zespołach, wykonywali praktyczne czynności związane z obsługą statków, silników, śmigieł, podwozia, układu hydraulicznego oraz poszycia statków  powietrznych korzystając z dokumentacji technicznej i zdobywając w ten sposób nowe umiejętności oraz niezbędne w przyszłej pracy zawodowej doświadczenie. Językiem, w jakim komunikowali się ze współpracownikami i instruktorami, był język angielski, co znacząco wpłynęło na rozwinięcie ich kompetencji w tym zakresie, szczególnie iż właśnie język angielski jest podstawowym językiem stosowanym w lotnictwie.

Każdy z uczestników otrzymał dokumenty potwierdzające udział w projekcie oraz zdobycie nowych umiejętności. Były to certyfikaty udziału w projekcie oraz Europass Mobility Document (Europass-Mobilność) - standardowy dokument używany w całej Europie, który formalnie rejestruje szczegółowe informacje na temat umiejętności i kompetencji nabytych przez daną osobę – bez względu na wiek, poziom wykształcenia i status zawodowy – podczas okresu mobilności w innym kraju europejskim.

 

W czasie wolnym od zajęć stażowych uczestnicy poznawali kulturę i tradycję Hiszpanii realizując zaplanowane wspólnie z naszym hiszpańskim partnerem działania. Zwiedzali zabytki Sewilli, a wśród nich wspaniałą katedrę, pałac królewski, arenę byków czy Plac Hiszpański, uczestniczyli w wyciecze do jednego z najstarszych hiszpańskich miast – Kadyksu czy smakowali tradycyjnych potraw podawanych w tym kraju. Męska część uczestników nie zapomniała również odwiedzić stadionów dwóch wielkich drużyn piłkarskich mających siedzibę w Sewilli. W wielu przypadkach przewodnikami naszych uczniów byli pracownicy firmy Euromind.

 

Realizacja projektu nie była działaniem jednorazowym. Wpisuje się w funkcjonujący w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 im. gen. Franciszka Kleeberga w Dęblinie Europejski Plan Rozwoju Szkoły, stanowiący podstawę do uzyskania przez naszą placówkę Certyfikatu Erasmus+ zaświadczającego, że szkoła z właściwą jakością realizuje wszystkie projekty w ramach tego programu. Zrealizowane zostały już cztery. Uczestnicy uzyskują dodatkowe umiejętności indywidualne, a szkoła doświadczenie w planowaniu, organizacji i zarządzaniu działaniami odbiegającymi od typowych form stosowanych w edukacji szkolnej, co w konsekwencji podnosi jakość kształcenia. Warto również wspomnieć o podniesieniu motywacji uczniów, którzy aplikując do udziału w projekcie przechodzą proces rekrutacji uwzględniający zarówno posiadane już umiejętności zawodowe i językowe, potwierdzane ocenami szkolnymi, jak i zaangażowanie w życie szkoły.

Autor: Tomasz Jaśkowski